Durata: | 18’18’’ |
Category: | Electroacoustic music |
Beställning från Svenska Rikskonserter för ett uruppförande i Karmansbo smedja utanför Skinnskatteberg med anledning av Ekomuseum Bergslagens tioårsjubileum den 31 maj 1996.
Uruppförande 31 maj 1996 i Karmansbo smedja, som en del i Elektronmusikfestivalen i Skinnskatteberg.
En stor del av ljudmaterialet har jag spelat in på plats i den gamla smedjan: maskiner, fläktar, spett, skovlar, vatten och kol. Där fanns spår och minnen av arbetet i smedjan från långt tillbaka i tiden. Spår av mitt eget tidigare arbete är också invävt i ljudmaterialet – i Makrobs värld finns förutom smedjeljuden även utklippta, bearbetade bitar ur mina instrumentalstycken.
Av detta har jag byggt maskiner. Fiktiva ljudmaskiner, gigantiskt stora och mikroskopiskt små. När jag arbetade i studion med att få dem att låta som jag ville, roade jag mig med att fantisera kring dessa maskiner; hur de ser ut, vad de är byggda av, hur de fungerar och vad de producerar. Särskilt kul var det förstås att tänka ut helt meningslösa maskiner som inte var bra för något alls. Jag kom att tänka på en historia om Jean Tinguely som hade problem med sina grannar på Östermalm när han var i Stockholm för att bygga sina skrotmaskiner till Moderna Muséet. Att han använde lägenheten som verkstad tyckte grannarna under inte om och efter allt klagande stackars Tinguely fick stå ut med byggde han av överblivet skrot en hämndmaskin som envetet bankade mot golvet och reste själv hem till Paris.
Makrob (1996) elektroakustiskt stycke, 18’18’’